Helsepersonell? Bestill på www.jobstbestilling.no

Tips og råd om strømper


Hvorfor kompresjonsstrømper

Redusert blodsirkulasjon i bena, ofte som et resultat av at du har stått eller sittet stille i flere timer og derfor ikke har brukt legg muskelen. En av legg muskelens funksjoner er å hjelpe til å pumpe tilbake blodet til hjertet. Problemet kan også være svekkede veneklaffer.


Hvem bør bruke kompresjonsstrømper?

Alle mennesker som sitter eller står mye på dagene og som ønsker å slippe verkende og hovne ben, forebygge åreknuter og leggsår samt redusere risikoen for blodpropp. Behovet øker for kvinner over 50 og gravide. Gravide som forebygger åreknuter i forbindelse med graviditeten reduserer også risikoen for å få åreknuter senere i livet.


Slik tar du på strømpen


Når

Ta på deg strømpene dine når du står opp på morgenen og av på kvelden før du legger deg.


Hvordan

Stikk hånden inn i strømpen og snu ut og inn ned til helen, slik at det bare er selve strømpefoten som peker rett vei. Dra strømpen inn på foten så mye at du har fått den over helen. Den vrengte kanten på strømpen henger nå fram over foten og tærne. Grip tak i kanten på strømpen og dra den forsiktig oppover langs benet. Fortsett med å dra strømpen opp slik at den sitter 2 fingerbredder under knebøyen (dette gjelder knestrømpen).

 

Bruk gjerne oppvaskhansker

(helst riflede)

Smykker og negler kan skade strømpen og et tips er å bruke oppvaskhansker (helst riflede) for å beskytte strømpen når du skal ta den på. Hansken med sin ruglete overflate gjør at du får et bra grep om strømpen og det går lettere å dra den over foten.

Ta på deg hanskene og hold i strømpen oppe på kanten, dra strømpen forsiktig opp over foten. Hold så rundt foten med hendene dine som du har hansker på. Ha en hånd på undersiden og en på oversiden av foten, press med hendene rundt foten og dra så hendene bakover mot helen til du har fått på strømpen, bruk små lette tak. Grip tak i kanten på nytt og dra opp strømpen slik at den sitter 2 fingerbredder under knebøyen.

Har du noen skrukker på strømpen, dra hendene dine forsiktig opp og ned langs strømpen så forsvinner skrukkene. 

Har du strømper uten tå bør du bruke glidestrømpen som følger med pakken. Gjør ellers som beskrevet ovenfor. Da glir strømpen mye lettere på foten.


Viktig!

Strømpen må aldri brettes dobbelt under kneet da dette kan stoppe blodsirkulasjonen.


Eureka - Strømpepåtrekker

Eureka strømpepåtrekker er et hjelpemiddel som gjør det lettere å få på kompresjonsstrømpen. Det glatte stoffet gjør at strømpen glir lett på uten å måtte bruke krefter og du øker livslengden for strømpen.


Slik tar du av strømpen

Grip tak i kanten og dra nedover foten, fortsett å dra til strømpen er helt av. Syns du det er vanskelig å ta av strømpen på denne måte så prøv dette: sett deg ned, grip tak i kanten på strømpen og dra den ned langs foten foran tærne, sett den andre foten på den delen av strømpen du har dratt av og trykk til. Dra foten med strømpen bakover (hjelp gjerne til med hendene) så glir strømpen av foten.


Vaskes daglig

Kompresjonsstrømpene skal vaskes daglig for å oppnå optimal kompresjon. Strømpene vaskes i 40 grader uten skyllemiddel, gjerne i vaskepose. Vask de gjerne på vrangen. Ved håndvask, skyll opp strømpene i vasken i lunkent vann, bruk en dråpe oppvaskmiddel eller hårsjampo. Gni midlet inn i strømpene og skyl på nytt under rennende vann. De skal ikke vris opp. Tørk strømpene flatt og ikke i direkte sollys. 


Generelt

Husk god fotpleie. Tørr og hard hud kan skade strømpen. Smør bena dine daglig med fet krem, etter du har tatt av deg strømpene.

Hvis strømpen går i stykker må du ikke reparere strømpen selv. Det kan påvirke passformen og kompresjonen.

Kompresjonen i strømpene holder i 6 måneder ved daglig bruk. Etter det bør du bytte ut strømpene for å være sikker på riktig kompresjonstrykk.

Eureka - Strømpepåtrekker

Eureka - Strømpepåtrekker

Hjelpemiddel som gjør det lettere å få på kompresjonsstrømpen med eller uten tå.

Informasjon
Easy Slide - Strømpepåtrekker, åpen tå

Easy Slide - Strømpepåtrekker, åpen tå

Hjelpemiddel som gjør det lettere å få på kompresjonsplagget. Til ben

Informasjon

Kompresjonsstrømper og støttestrømper, for menn og kvinner, med stil og komfort.

JOBST kompressionsstrømper hjelper mot trøtte, tunge, verkende og urolige ben. De er med på å forebygge hevelser og plager i fot, ankel og legg. I tillegg er de viktige i behandlingen av lymfatiske og venøse lidelser. Når du er ute å reiser hjelper reisestrømper til med øke blodsirkulasjonen og reduserer risikoen for blodpropp. Er du gravid skal du tenke på at en graviditet øker risikoen for venøse lidelser og det er vanlig at åreknuter oppstår. En støttestrømpe for gravide, med kompresjon, kan forebygge dette. Enten du er kvinne eller mann finner du en JOBST kompresjonsstrømpe for nettopp dine behov. Du finner de i flere kompresjonsklasser, farger, modeller og kvaliteter. Bruk de hver eneste dag, hele dagen og til enhver anledning.

JOBST Ultra Sheer (USA)

JOBST Ultra Sheer (USA)

Den mest elegante og glansfulle kompresjonsstrømpen.

Informasjon
JOBST Opaque (USA)

JOBST Opaque (USA)

Den mykeste kompresjonstrømpen med et elegant utseende.

Informasjon
JOBST forMen Casual

JOBST forMen Casual

Den moderne og stilfulle kompresjonsstrømpen til menn.

Informasjon
JOBST forMen (USA)

JOBST forMen (USA)

Komfortabel kompresjonsstrømpe med riller.

Informasjon
JOBST Active Wear

JOBST Active Wear

Er en myk og god kompresjonsstømpe i sporty design til fritid og trening for både kvinner og menn.

Informasjon
JOBST Sport Socks

JOBST Sport Socks

Strømpen er laget for både menn og kvinner som behøver en kompresjonsstrømpe som puster og som er myk og behagelig.

Informasjon
JOBST soSoft

JOBST soSoft

JOBST soSoft - en lekker kompresjonsstrømpe gjør hverdagen lettere.

Informasjon
Opaque Gravide

Opaque Gravide

Den myke og slitesterke strømpen som er enkel å ta på. En dekkende tynn strømpe.

Informasjon
JOBST Travel Socks

JOBST Travel Socks

Reisestrømpen som reduserer risikoen for trette, verkende ben og hevelser når du er ute på lengre reiser.

Informasjon
Eureka - Strømpepåtrekker

Eureka - Strømpepåtrekker

Hjelpemiddel som gjør det lettere å få på kompresjonsstrømpen med eller uten tå.

Informasjon
Easy Slide - Strømpepåtrekker, åpen tå

Easy Slide - Strømpepåtrekker, åpen tå

Hjelpemiddel som gjør det lettere å få på kompresjonsplagget. Til ben

Informasjon
Bella Lite - Arm og Hanske

Bella Lite - Arm og Hanske

JOBST Bella Lite - en rundstrikket standard strømpe for lettere ødem.

Informasjon

Modellguide

Hvorfor 

I den voksne befolkningen i vestverden antar man at 40-50 % av menn og 50-55 % kvinner lider  av sykdom i venene * med alt hva det betyr av smerte og ubehag. Det er flere grunner til venøse problem, blandt annet arv, stillesittende arbeid og for lite mosjon. Selv om du ikke har problem med sykdom i venene, har du kanskje en jobb der du står eller sitter mye stille, du kanskje er ute å reiser, holder på med sport, eller er gravid.  Enten du er mann eller kvinne er en kompresjonsstrømpe fantastisk å bruke. Den sørger for at hjerte pumper ut friskt blod til bena og motvirker trøtte og verkende ben i tillegg til å forebygge åreknuter og bensår. Velvære for bena dine betyr økt livskvalitet.

Hvilken modell skal du velge?

Knestrømpe

Er du hoven i bena, eller har du trette, tunge og verkende ben, kramper i bena på natten, urolige ben, venøs insuffisiens (skadede klaffer i venene slik at blodet samles i bena) eller har du hatt leggsår (som er grodd) er det som regel nok med å velge knestrømper. For deg som holder på med sport og trener mye, eller for deg som er gravid, er knestrømpen et bra valg. Det er leggmuskelen som trenger ekstra støtte og mottrykk slik at blodet kan presses tilbake til hjertet og en knestrømpe gir den effekten. 

Lårstrømpe eller strømpebukse

Har du problem med åreknuter på bena, ved knærne eller lårene, f.eks. om du er gravid, skal du velge en lårstrømpe eller en strømpebukse. Du trenger ekstra støtte og mottrykk opp over lårene, mer støtte og mottrykk enn det en knestrømpe gir. En lårstrømpe eller strømpebukse er dessuten å foretrekke på vinteren og blir brukt av mange. 

Strømper med åpen tå

For deg som bare trenger strømpe på et ben og gjerne vil bruke et par vanlige strømper utenpå, er strømper med åpen tå et bra valg. Flere opplever dessuten at det er lettere å ta på seg en strømpe uten tå - spesielt om man må ha kompresjonsklasse 2 eller 3.


Hva styrer valget av kompresjonsklasse?

Om du ikke har fått åreknuter er det nok med kompresjonsklasse 1. Kompresjonsklasse 1 kan du også bruke ved lette åreknuter. Har du moderate til kraftige åreknuter, årebetennelse, venøse leggsår etter blodpropp eller har hatt kirurgiske inngrep, skal du velge kompresjonsklasse 2. Ved kraftige åreknuter, lymfødem og etter kirurgiske inngrep kan du velge kompresjonsklasse 3



*Callam M.J et al,:Epidemiology of variocose veins. Br. J. Surgery 1994; 81:167-73


Kompresjonsklasser


Klasse 1: 15 - 20 mmHg

Trøtte, tunge, verkende og urolige ben, lette hevelser i ankler, legg og føtter, lette eller begynnende åreknuter, lette åreknuter og hevelser i forbindelse med graviditet, kramper i bena på natten, etter enkelte kirurgiske inngrep.


Klasse 2: 20 - 30 mmHg 

Moderate til kraftige åreknuter etter åreknuteoperasjoner, årebetennelse, behandling og forebygging av venøse leggsår, etter blodpropp, ved moderate til kraftige ødem, behandling etter dyp venetrombose (blodpropp), etter enkelte kirurgiske inngrep.


Klasse 3: 30 - 40 mmHg

Kraftige åreknuter, kraftige ødem og lymfødem, kronisk venøs insuffisiens, behandling og forebyggelse av venøse leggsår (dersom ikke klasse 2 er nok).


Kontraindikasjoner, kompresjonsstrømper:

Ubehandlet arteriell insuffisiens (f.eks. hjertesvikt), akutt betennelse i huden, brukes med forsiktighet med diabetes.

NB! Vi forutsetter at du følger leges råd og instruksjoner når du velger kompresjonsklasse. Det er viktig ved klasse 2 og klasse 3.


Måletabell - standardstrømper